Ezer meg Ezer éve Keresem az Utam...

Ezer meg Ezer éve Keresem az Utam...

Hannah Montana, Disney Channel és egyéb állatfajok

2012. március 04. - Carlota

 Kedves Olvasók! 

Szoktatok Tv-t nézni? Remélem nem. Én magam is próbálom elkerülni mindazt a szemetet amit ott nyomnak az ember fejébe. A sok valóságshow, idióta szappanopera és vetélkedő egyszerűen elveszi a kedvem attól, hogy egyáltalán a közelébe menjek a készüléknek. Mindazonáltal most döbbenek igazán rá, mennyire nem kerülhető el teljesen. 

A hétvégén szülővárosomban voltam, s ott beszélgettem nagyon sokat Édesapámmal. Többek között a hugaimról is, s kifejtette szerinte milyen káros hatással van rájuk a televízió. Még azok az egyszerű, kis ártatlan sorozatok is mint a Hannah Montana és társai.Merthogy tényleg ártatlannak tűnnek, s azzal még nincs is semmi baj, hogy van egy hősünk, aki különböző akadályokkal szembesül amiket nehezen, de végül legyőz és happy end lesz. A probléma az értékrenddel van. Azzal a csomó, szerintük mellékes dologgal amiket közvetítenek a gyerekek felé. Felsorolnék egy párat:

1. A klikkesedés: Mivel ezek a sorozatok általában amerikai gimnáziumokban játszódnak, így elkerülhetetlen a szokásos klikkesedési klisé. Vannak a Menők és a Lúzerek. A kicsik pedig már 1. és 2. osztályban azt játszák, hogy ki az egyikbe, ki a másikba tartozik. Én nagyon szeretem a gyerekeket, de el kell ismerni, van köztük egy olyan réteg, amely talán az otthoni problémák, magárahagyatottság vagy saját természetéből adódó hajlama miatt, előfordul, hogy gonoszul, sőt, tovább megyek, kegyetlenül bánik társaival. Ha ezt még a TV-ben is közvetítik, akkor csak erősödik. Különösen megfigyelhető erre a fogékonyság a lányoknál. Ők egészen máshogy rendezik le kicsi korban a problémákat. Nem két pofonnal, hanem sokszor intrikákkal. Hannah Montana és társai pedig nem azt tanítják, hogy ezt nem kéne. 

2."Shoppingolás": Még gyakran a jó karaktereknél is megfigyelhető, hogy a feszültséget és a bánatot nem egy sétával az erdőbe/tengerparton stb. vagy barátokkal való beszélgetéssel hanem "shoppingolással" próbálják megoldani. Mert attól biztos jobb kedvre derül a másik. Persze, hisz nem elég így is az a rengeteg reklám, a gyerek már itt is azt látja, hogy a menő nagylányok csapatostul vásárolgatnak. Ez a szórakozás, a kikapcsolódás. Nem nehéz kitalálni, hogy a kicsi ezután mit akar majd. Új ruhát, cipőt, játékot stb. A gazdasági válságban a szülőnek meg csak ez hiányzik még. 

3. Rossz énkép: Természetesen ezekben a sorozatokban szuperszexi tizenvégi, huszeneleji lányokat mutogatnak, kifenve-kikenve sokszor nem éppen egy tini lánynak való öltözetben. Mi merül fel a gyerek fejében? I. Én miért nem vagyok olyan tökéletes? II. Nekem miért nem lehet olyan ruhát, sminket, táskát, magassarkút hordani? III. Én is tinédszer akarok lenni, az biztos olyan jó! Az ilyen sorozatok belerondítanak abba ami olyan csodálatos a gyerekekben, gyereknek lenni. Pont az a szép, hogy nekik nem kell még gondolkozni azon, hogy mennyire szép, mi divatos és mi nem. Persze egy egészséges külsővel való foglalkozás minden gyerekben benne van, de az a véleményem, hogy ezek a buta sorozatok, mondhatni betegesen felerősítik ezt. 

4. Önzés: Ez az egyike a legsúlyosabb hatásoknak. Hiszen mit lát a gyerek, főhősünk mivel foglalkozik? Csak magával. Bárkivel is történjék bármi, magáról azért soha nem felejtkezik el. Ha mégis így tenne, valaki így is úgy is körülugrálja. S ebből mit tanul a gyerek? Az élet így működik. Pedig nem. 

5. És sok-sok más: Lehetne még folytatni a listát, de én most a szerintem legkomolyabbakat hoztam fel. Szomorú belegondolni, hogy a mai gyerekek már nem tudak teljesen mentesülni az anyagi, önző világtól. Emlékszem én tv nézézs helyett kukoricacsutkákat húztam kint a cicák előtt játék gyanánt. Sosem érdekelt mit hordok az iskolában, a legszebb az, hogy mást sem. Elvoltunk ezek nélkül is. Gyerekként.         Persze most jócskán általánosítottam. Ennyire talán nem vésze s a helyzet csupán dühítő. az én nevelésem még csak a szüleimtől függött, a mai gyerekeké meg ki tudja min. Már nem lehet általánosan a gyerek rossz természete miatt a szülőt hibáztatni. Túl sok hatás éri a mai gyerekeket, amit talán a felnőtt nem is tud. Nem azért mert rossz szülő. Ez csupán számára is egy új világ. Amire nem tudhatja biztosan hogy reagáljon.

A bejegyzés trackback címe:

https://carlota.blog.hu/api/trackback/id/tr594289252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adrii0506 2012.09.10. 18:45:28

Az én osztálytársam Disney Channel imádó. Az osztályban már többen is észre vettük, hogy néha sőt állandóan "kis dolgok" miatt lehülyéz minket vagy egyenesen leordítja a fejünket. A bátyja már szólt nekünk, hogy próbáljuk leszoktatni az ilyen dolgokról. Ő pedig annyit tud tenni, hogy a tv-n letiltja a csatornát....
Mivel a szülők elég elfoglaltak így nem nagyon veszik ezt észre...
Ma például németóráról késett és vihogva jött be utána pedig megsértődött, hogy a tanárnő leszidta. Egyébként erről az a véleményem, hogy akik túl korán lesznek híresek mint például Miley Cyrus vagy Macaulay Culkin mind rossz irányba mennek, és ezek nem csak rájuk veszélyesek hanem azokra is akik követik példáikat. Vagy akik a hülye amerikai sorozatokat nézik azok is rossz irányba mennek....

Carlota 2012.09.11. 21:15:55

@Adrii0506: Sajnálom szegény leányzót, feltételezem tinédzser korú lehet, s azt hallani, hogy még mindig Disney Channelt néz, elég szomorú. Félre értés ne essék, nem a gyerekfilmekkel és mesékkel van bajom. A jobb fajták ugyanúgy felnőtteknek is szólnak vagy egyszerűn csak szórakoztatóak. De meglátásom szerint az azon a csatornán játszott filmek és mesék többsége igencsak (nem gyerekes), hanem dedós kategória és mint kifejtettem a gyerekekre kifejezetten káros hatással lehet.
Mégis, mivel a barátnőd ennyi idősen így viselkedik, nem lehet, hogy esetleg más dolog is áll a hátterében? Mint írtad, a szülők elég elfoglaltak, nem lehet, hogy ez is közrejátszik a barátnőd viselkedésében? Szerintem fontos, hogy utánanézz ennek, mert elképzelhető, hogy segítségre szorul. Akár általad, akár egy felnőtt által. :)
süti beállítások módosítása